.... .... .... .... ....
.

گزارش سایت "روزآنلاین" از 22 خرداد


صف کشی مردم و نیروهای سرکوبگر در برابرهم
برگزاری سالگرد 22 خرداد در سراسر کشور



مردم ایران سالگرد انتخابات مخدوش 22 خرداد را با پیامک های وزارت اطلاعات آغاز کردند؛پیامک های تهدید آمیزی که  مضمون آن چنین بود: "شهروند گرامی، شما مورد فریب رسانه‌های بیگانه قرار گرفته اید و برای آنها فعالیت می‌کنید. در صورت تکرار مجدد این عمل از سوی شما بنابر قوانین مجازات اسلامی با شما برخورد خواهد شد". کاری که وزارت اطلاعات پیش از این هم کرده بود اما این بار هم باعث نشد تا معترضان به تقلب انتخاباتی 22د خرداد به خیابان نیایند.
در حالیکه در روزهای منتهی به سالگرد انتخابات مخدوش 22 خرداد، دولت مستقر و نیروهای نظامی  با ایجاد فضای امنیتی و پادگانی  تمام تلاش خود را به کار بردند تا از حضور مردم معترض در خیابان ها جلوگیری کنند، روز گذشته تهران و سایر شهرهای ایران، برای چندمین بار در یک ساله گذشته شاهد درگیریهای پراکنده میان مردمی بود که خشم یکساله خود را با شعار "مرگ بر دیکتاتور" فریاد می زدند و نظامیانی که تلاش داشتند مانع تجمع مردم شوند.
مردمی که شب 21 خرداد همچون روزهای اولیه کودتا، یکصدا بر پشت بام ها فریاد الله اکبر سرداده بودند دیروز با وجود فضای به شدت امنیتی تهران به خیابان ها آمدند و به گفته سردار رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران، حضورشان چنان بود که تعدادی از آنها هم بازداشت شدند. بازداشت شدگانی که رادان به عنوان مظنون از آنها یاد کرده اما توضیح نداده است آنها مظنون به چه چیزی بودند.
حضور مردم و درگیری های پراکنده دیروز در حالی روی داد که در پی عدم صدور مجوز از سوی وزارت کشور برای راهپیمایی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی اعلام کرده بودند راهپیمایی برگزار نخواهد شد. ساعاتی بعد از این اعلام، وب سایت کلمه که دیدگاههای میرحسین موسوی را منتشر میکند از مردم و فعالان جنبش سبز خواست که "در این شرایط حساس متوجه توطئه قدرت طلبان و خشونت طلبان باشند و کوچکترین فرصت و امکانی را برای آنها فراهم ننمایند تا با بهره گیری از آن به مقاصد شوم خود دست پیدا کنند و با استفاده از نیروهای تحت امر خود دست به خشونت زده و سپس به بهانه ی آن مردم بی دفاع را مورد تهاجم و کشتار و اسارت قرار دهند و به این نکته توجه کنند که دولت دراین برهه اساسا به حرکات رادیکال نیاز مبرم دارد."

حضور هوشمند مردم
به گزارش خبرنگاران "روز" دیروز تهران امنیتی ترین روز خود را طی ماههای گذشته پشت سر گذاشت و مملو از ماموران نظامی، گارد ویژه، نیروهای لباس شخصی و بسیجیانی بود که آمده بودند تا همچون یک سال گذشته، مردمی را سرکوب کنند که به دنبال رای خود بودند و به کشتار هموطنان خود اعتراض داشتند؛ در مقابل مردمی که علیرغم همه تهدیدات به خیابان آمده بودند بی توجه به حجم نیروهای نظامی، در نقاط مختلف شهرشعار  مرگ بر دیکتاتور سر دادند و با ایجاد ترافیک شدید در خیابان ها، حضور خود را به رخ نیروهای امنیتی و نظامی کشیدند.
گزارش "روز" از میدان ونک حاکیست این میدان عصر روز گذشته از شدت ترافیک قفل شده  بود و هیچ تحرکی از سوی ماشین ها امکان پذیر نبود. براساس این گزارش،  یک سرهنگ نيروي انتظامي که به شدت عصبانی شده بود، در خیابان میرداماد پشت بي سيم فریاد ميزد: تمام چراغها را سبز كنيد اين ترافیک باز شود من ببينم چه کسی نمی رود تا ماشین او را آتش بزنم!
یکی از خبرنگاران "روز" در تهران نوشته است: "مردم کاملا رندانه توي خيابان ها بودند و راه می رفتند و مي خنديدند، پليس را عصباني ميكردند اما بهانه  نمي دادند و نظامی ها کاملا عصباني وكفري بودند."
موتورسواران بسیجی نیز در دسته های چند نفره در نقاط مختلف شهر در حرکت بودند و ماشین های گارد ضد شورش و نیروی انتظامی به تعداد زیاد در میادین اصلی و کوچه های فرعی پارک شده بودند.
به این ترتیب بود که در اقصی نقاط شهر تهران درگیری های پراکنده  روی داد. در میدان ونک، ملاصدرا و خیابان جردن درگیریهای پراکنده ای روی داد و مردم به سر دادن شعار "یا حسین، میرحسین" و هو کردن نظامیانی پرداختند که قصد متفرق کردن آنها را داشتند. یکی از خبرنگاران "روز" بازداشت سه دختر جوان را در ابتدای خیابان جردن تایید کرده که در داخل ماشین فریاد الله اکبر سر داده بودند و توسط ماموران نظامی از ماشین پایین کشیده شدند و به ماشین های مخصوص نگاهداری دستگیرشدگان انتقال یافتند.
آن سو تر و در میدان انقلاب، خبرنگار "روز" خبر از حضور قاضی صلواتی در ابتدای خیابان 12 فروردین داده است. به گفته خبرنگار "روز" که ساعت 3 به انقلاب رفته بود، قاضي صلواتي به اتفاق چند لباس شخصی، سر خيابان 12 فروردين در کنار یک ماشین پرشیا ایستاده بود.
در این منطقه از تهران، یک شاهد عینی به "روز" گفته است: صبح اصلا خبری نبود و انگار گرد مرگ در  خیابانها پاشیده بودند؛ خیابان انقلاب که خصوصا حالت نیمه تعطیل داشت؛ اما حدود ساعت یازده،  20 ماشین یگان ویژه در میدان  انقلاب مستقر شدند و هلی کوپترها رفت و آمد  راشروع کردند. حدود ظهر میدان انقلاب پر از نیرو شد، حتی وسط میدان و روی چمن ها هم بودند. به تدریج سرو کله مردم هم پیدا شد و تعداد جمعیت زیادتر شد. هرچه بیشتر از میدان انقلاب بطرف پارک دانشجو می رفتیم، جمعیت  بیشتر می شد اما ماموران اجازه نمیدادند بایستیم؛ ما هم به روی خودمان نیاوردیم، تظاهر کردیم در حال گذر هستیم.  اما بعد از مدتی پیاده روها دیگر جای سوزن انداختن نداشت و اتوبوس های بی آر تی هم پر از جمعیت از راه می رسیدند و مردم پیاده می شدند. حدود ساعت 5 فاصله کالج – میدان انقلاب پر از مردم و نیروهای سرکوبگر بود. تمام محوطه مسدوده شده بود. اتوبوس ها خارج از ایستگاه می ایستادند ومردم راپیاده می کردند و وقتی نیروی انتظامی و سپاه به سه اتوبوس حمله کردند و شیشه ها راشکستند اولین شعارهای  مرگ بر دیکتاتور از داخل اتوبوس ها شنیده شد.
خیابان بهبودی، مقابل دانشگاه تهران، طالقانی، میدان آزادی و خیابان های مرکزی تهران، شاهد ضرب و شتم مردمی بود که هیچ شعاری سر نمیدادند اما ماموران گارد ویژه با ضربات باتوم و در مواردی با استفاده از گاز اشک آور تلاش داشتند مانع شکل گیری هسته اولیه برای هر گونه تجمعی شوند.
یک شاهد عینی که برادرش روز گذشته بازداشت شده به "روز" گفته است: از سر خیابان مطهری تا چهار راه ولی عصر، ترافیک اتوبوس بود و مردم در ضلع شمالی خیابان انقلاب جمع شده بودند. من به چهارراه ولیعصر رفتم. از دیدن آدم هایی که آمده بودند، حیرت کرده بودم.می دیدم که مردم چگونه دوباره روحیه می گیرند. خودم دیدم که یک خانمی به ماموران می گفت شانس آورده اید که میرحسین گفته کاری نکنیم و...
در دانشگاه تهران و دانشگاه شریف اما اعتراض ها و درگیریها شدید تر بود. براساس ویدئو هایی که بر روی یوتیوب و برخی وب سایت ها قرار گرفته دانشجویان دانشگاه تهران با فریاد های "یا حسین، میرحسین"، "مرگ بر دیکتاتور" و "مرگ بر این دولت مردم فریب" به برگزاری تجمع پرداختند. تجمعی که با یورش لباس شخصی ها و نیروهای حراست دانشگاه مواجه شده و بسیاری از دانشجویان به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.
دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف اما از ساعت ۱۲ظهر در محوطه این دانشگاه تجمع کردند و  در حالی که شعار می دادند "یا حسین، میرحسین" به سمت مسجد و در اصلی دانشگاه حرکت کردند تا به مردمی که در خیابان بودند، بپیوندند اما مامورین حراست دانشگاه مانع از خروج آنان شدند. پس از ایجاد درگیری از سوی نیروهای بسیج، فریاد "دروغگو" از سوی دانشجویان شنیده می شد. از تعداد بازداشت شدگان این دانشگاه خبری در دست نیست.

گزارش فرهاد رجبعلی از سالگرد 22 خرداد  در تهران
فرهاد رجبعلی، روزنامه نگاری که دیروز در تهران حضور داشته و اوضاع تهران را از نزدیک شاهد بوده در گزارشی که در اختیار سایت "روز" قرار داده نوشته است:
تعداد نيروهاي يگان ويژه ضد شورش و نيروهاي بسيجي بسيار گسترده و چشمگير بود. در خیابان های مرکزی تهران جایی وجود نداشت که ماموران حضور نداشته باشند و تمامی مدارس در مرکز تهران، مقر استقرار نیروهای لباس شخصی و بسیجی شده بود.آنطور که از شواهد آشكار بود نيروهاي امنيتي به دستوري، سختگيري در نهايت را در دستور كار خود قرار داده بودند. پير و جوان و زن و مرد مورد شديدترين حملات و ضربات باتوم و تیرهای ساچمه ای قرار می گرفتند
از ساعت هاي اوليه بعد از ظهر پياده روهاي خيابان انقلاب و خيابان هاي اطراف رفته رفته شلوغ و بر تعداد مردم افزوده شد. مغازه ها نيزبا شلوغي و افزايش جمعيت در ساعت 16 بعد از ظهر به دستور و هجوم نيروهاي انتظامي بسته شدند. درب تمامي پاساژ هاي اطراف ميدان انقلاب نيز به زور ماموران بسته شد. حجره داران پاساژي در ضلع شمال ميدان انقلاب حاضر به بسته شدن مغازه هاي شان نشدند و مقاومت كردند كه با يورش ماموران و خرد شدن چند شيشه و لوازم آنها مجبور به تعطيلي حجره هاي شان شدند.بسته شدن مغازه هاي خيابان انقلاب از ميدان فردوسي تا تقاطع توحيد، حضور معترضان
به نتيجه انتخابات و طرفداران جنبش سبز چشمگيرتر شد. اما نيروهاي امنيتي با نصب نرده هاي آهنين در تقاطع هاي خيابان انقلاب مانع رفت و آمد عابران می شدند و مردم را به كوچه و خيابان هاي اطراف هدايت مي كردند.در خيابان آزادي از تقاطع ميدان توحيد به سمت ميدان آزادي عملا تمام راه مسدود و هيچ عابري حق حركت به سمت دانشگاه شريف و ميدان آزادي را نداشت.اما خطوط بي.آر.تي از موارد دسترسي آسان مردم به نقاط مختلف خيابان انقلاب بود كه آنان به ناچار چندين بار طول خيابان انقلاب را با اتوبوس هاي شركت واحد طي مي كردند و در رفت و برگشت بودند. معترضان به نتايج انتخابات در اتوبوس ها مبهوت به انبوه ماموران امنيتي و يگان ويژه خيره مي شدند و گاه با ديدن صحنه دستگیري شروع به اعتراض و شعار دادن از داخل اتوبوس مي كردند كه اين امر موجب يورش ماموران به چند دستگاه اتوبوس شد كه تعدادي نيز در اين جريان دستگير شدند.ماموران در نتيجه استفاده بيش از حد جمعيت از خطوط حمل و نقل شهري بي.آر.تي به ناچار در ساعت 17 مجبور به بستن ايستگاه هاي چهار راه وليعصر، وصال شيرازي و ميدان انقلاب شدند تا مانع رفت و برگشت مردم با اتوبوس شوند. همچنين از ساعت 19 تمامي مسيرهاي منتهي به خيابان انقلاب مسدود و از ورود خودرو از چهار راه وليعصر به سمت ميدان انقلاب جلوگيري شد.
رجبعلی در ادامه این گزارش می نویسد:به دليل ممانعت ها و در پي آن مقاومت هاي مردمي تعداد بسياري مورد ضرب شتم واقع شده و ده ها تن دستگيرشدند. اوج دستگيري ها در اطراف ميدان انقلاب و روبروي دانشگاه تهران بود. ده دستگاه خودرو "ون" نيروي انتظامي در ضلع جنوبي ميدان انقلاب مستقر بوده و دستگيرشدگان را به محل هاي نامعلومي منتقل مي كردند. در بين دستگيرشدگان تعداد زيادي دختر جوان ديده مي شدند كه توسط نيروي انتظامي دستگير شده بودند. میدان های امام حسين و وليعصر تهران نيز همانند ميدان انقلاب مملو از نيروهاي امنيتي بود اما رفت و آمد عمومی در این میادین عادی بود.
نيروهاي لباس شخصي دو پايگاه مقداد در خيابان آزادي و همچنين دبستان دخترانه قدس در ضلع شرقي دانشگاه تهران را پايگاه اصلي و بازداشتگاه موقت كرده بودند و بسياري از دستگيرشدگان توسط نيروهاي امنيتي و لباس شخصي به اين مكان ها منتقل شدند. يك زن و مرد جوان در حضور عابران به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. يك بسيجي كه از دست زدن به زن جوان ابايي نداشت با نشستن بر روي دختر و پسر جوان در محوطه مدرسه قدس زن جوان را همچنان مورد ضرب و شتم قرار مي داد.
ده ها تن از دانشجويان دانشگاه تهران نيز در حوالي ساعت 16 دست به تجمع در كنار درب جنوبي دانشگاه تهران زدند كه با دخالت حراست دانشگاه پراكنده شدند. تعدادي از دانشجويان با در دست داشتن پارچه هاي سبز رنگ در كنار نرده هاي دانشگاه با سر دادن شعار خواستار پيوستن مردم به جمع آنان شدند كه ماموران امنيتي و نيز حراست دانشگاه آنان را مورد ضرب و شتم قرار داده و مجبور به ترك محوطه درب اصلي دانشگاه كردند. پليس ضد شورش نيز بلافاصله اتوبوس هايي را جلوي در اصلي و روبروي محوطه دانشگاه تهران قرار داد تا از تجمع در اين منطقه جلوگيري شود.از نكات قابل توجه در تدابير امروز نيروي انتظامي، تجهيز اكثريت ماموران به ماسك شيميايي بود كه در صحنه حضور داشتند. نيروهاي بسيجي نيز با حمل اسلحه اي جديد و غول پيكر مردم را تهديد به شليك مي كردند. تعدادي از آنها نيز با پوششي تمام قد مشكي رنگ و نقابهاي سياه رنگ بر صورت، باتوم ها را درهوا مي چرخاندند و سوار بر موتورسيكلت سعي در ايجاد رعب و وحشت داشتند.درگيري و تشنج در خيابان هاي مركزي تهران تا ساعت 21 ادامه داشت.

بازداشت دهها تن و درگیری در شهرهای مختلف
به گزارش یک  شاهد عینی اعتراضات پراکنده ودرگیری در اطراف پارک ملت و دانشگاه فردوسی مشهد هم رخ داده و تعداد از مردم نیز دستگیر شده اند اما اطلاعات دقیقی درمورد تعداد افراد دستگیر شده در دست نیست. اگر چه یکی دیگر از شاهدان عینی از دستگیری حداقل ده تن در پارک ملت مشهد خبر داده است. وی به کمپین گفته: "از ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح دانشگاه های مشهد از جمله دانشگاه های فردوسی، آزاد، سجادو پیام نور مشهد شاهد حضور گسترده نیروهای پلیس و لباس شخصی ها بود."
 او گفته  این نیروها از تجمع دانشجویان جلوگیری می کردند و خود وی شاهد درگیری بین دانشجویان و نیروهای پلیس بوده است.

در مشهد فضاي اين شهر در سالگرد کودتاي انتخاباتي به شدت امنيتي و شبيه به حکومت نظامي اعلام نشده بود.سایت ندای سبز آزادی گزارش داده است که در روز 22 خرداد 89 خيابان هاي احمد آباد، وکيل آباد، ملک آباد، آزادي، آزادشهر، معلم، نخريسي و ميادين تقي آباد، فلکه پارک و اطراف همه دانشگاه هاي مشهد در محاصره کودتاچيان قرار داشت و حکومت نظامي اعلام نشده در اکثر نقاط مشهد حاکم بود.
بنا به اين گزارش علي رغم حضور بسيار گسترده نيروهاي امنيتي، نظامي و انتظامي دولت کودتا در سطح شهر مشهد، سبزهاي مشهد به طور گسترده اي در اطراف دانشگاه فردوسي و پارک ملت اين شهر حاضر شدند.
اين گزارش حاکيست نيروهاي سرکوبگر از هر گونه جمع شدن مردم جلوگيري ميکردند. با این حال در برخي از مناطق پارک ملت مشهد تعدادي از سبزها موفق به تشکيل تجمعات پراکنده و سر دادن شعارهايي در حمايت از جنبش سبز شدند که منجر به درگيري سرکوبگران با مردم شد.
همچنین از اصفهان خبرهای تایید نشده حکایت از درگیری‌های پراکنده‌ میان مردم و نيروهای گارد ویژه و لباس شخصی‌ها در خیابان مسجد سید و چهارباغ اطراف دروازه دولت دارد.
از شيرازنیز گزارش شده روز بيست و پنجم خرداد حاميان جنبش سبز ساعت هجده در بيت آیت الله دستغیب تجمع خواهند کرد.
گفتنی است مردم شهرهای اصفهان، تبریز، مشهد، شیراز، اهواز و سنندج که شب گذشته همزمان با تهران، فریاد الله اکبر و شعارهایی در حمایت جنبش سبز سر دادند، از اولین ساعات بامداد روز 22 خرداد با حضور گسترده ماموران امنیتی در خیابان‌ها رو‌به‌ رو شدند.

منبع: روزآنلاین
23 خرداد 1389 - 13 ژوئن 2010