.... .... .... .... ....
.

قاتل پیدا نشد، دیه بگیرید!


مصاحبه نیما نامداری خواهر زاده شهید بهزاد مهاجر که در 30 تیر 1388 به ضرب گلوله گماشتگان ولی فقیه به شهادت رسید:

آقای نامداری، آخرين وضعيت پرونده بهزاد مهاجر چیست؟
چند روز پيش يكي از شعب دادگاه عمومي تهران حكم دادهاست كه با توجه به عدم شناسايي قاتل، پرونده براي پرداخت ديه از محل بيتالمال به اجراي احكام فرستاده شود. از نظر قانوني وقتي فردي كشته ميشود اما قاتل شناسايي نميشود حكومت موظف است از محل بيتالمال ديه مقتول را بپردازد. به عبارت ديگر اين حكم به معناي اعلام ختم دادرسي و استنكاف قوه قضاييه از شناسايي قاتل يا قاتلين است.

آيا شما اين حكم را پذيرفته ايد؟
قطعا خير! از نظر خانواده ما هيچ گونه تحقيقاتي انجام نشده و هيچ كس در رابطه با اين پرونده احضار و بازجويي نشده است. اين موضوع را، هم وكلاي ما پس از مشاهده پرونده تاييد كردند هم بازپرس مسئول پرونده در گفتوگوهاي شفاهي كه با من داشت عنوان كرد. ايشان معتقد بود در پرونده افراد كشته شده در حوادث پس از انتخابات، امكان كار قضايي چنداني نيست و بهتر است ما ديه بگيريم و رضايت بدهيم. واقعا باعث تاسف است كه دادگستري ما كارش به جايي رسيده كه به خانواده مقتول توصيه كند پرونده را پيگيري نكند چون فايده اي ندارد. يعني نهادي كه قرار بوده مسئول حمايت از مظلومان و اقامه عدل و داد باشد نه تنها به ريختن خون بيگناهان حساس نيست بلكه تلاش ميكند مظلوم را بترساند و او را از پيگيري حقش نااميد و منصرف كند.

با توجه به این موضوع، خانواده شما چگونه پرونده قتل آقای مهاجر را پی گیری خواهند کرد؟
طبق قانون ما به اين حكم اعتراض خواهيم كرد. اقاي دكتر محمد شريف و خانم افروز مغزي وكلاي ما درخواست تجديدنظر را در روزهاي آينده به دادگاه ارائه خواهند كرد. ما معتقديم در اين پرونده اساسا تلاشي براي شناسايي قاتل يا قاتلين نشده و و به هيچ وجه نميپذيريم به همين راحتي خون انسانهاي بيگناه را پايمال كنند. بايد معلوم شود چه كسي دستور تيراندازي داده؟ چه كسي تيراندازي كرده؟ دلايل قانوني تيراندازي چه بوده؟ اين افراد چه كار خلافي كرده بودند كه بايد به سوي آنها تيراندازي ميشد؟ مگر ميشود به همين راحتي آدمي را كشت؟ آن هم كسي كه نه تنها هيچ گناهي نداشته بلكه شهروند مفيد اين مملكت بوده، آدمي كه از كودكي با كار و زحمت بزرگ شده؛ كسي كه در جبهههاي جنگ از اين مملكت دفاع كرده، آدمي كه جز خوبي و صداقت و راستي كسي خاطرهاي از او ندارد. به همين راحتي چنين آدمي را ميكشند و ميگويند قاتل پيدا نشد!

آقای نامداری به نتیجه رسیدن این پرونده ها امیدی دارید؟ فکر میکنید در نهایت سرنوشت این پرونده ها چه خواهد شد؟
مگر غير از اميدواري چاره ديگري هم داريم؟ اما آنچه داريم ميبينيم اين است كه نه تنها نميخواهند به پروندهها رسيدگي كنند بلكه عزم جدي دارند كه با لاپوشاني و سردواندن و ترساندن، خانوادهها را نااميد كنند. شايد به همين دليل باشد كه ما نااميد نميشويم چون نميخواهيم آنها را خوشحال كنيم كه به هدفشان رسيدهاند. ما ناميد نميشويم چون نااميدي ما خواسته آنها است.

منبع: روز آن لاین
وارد شده: 18 خرداد 1389 - 8 ژوتن 2010