.... .... .... .... ....
.

جواد لاریجانی: شلاق شکنجه نیست، مجازات است + ویدئو


در نیمۀ نخست ماه ژوئن، شورای حقوق بشر سازمان ملل نشست های متعددی را برای بررسی وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف در ژنو برگزار کرد. از سوی ایران، هیاتی به سرپرستی محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوۀ قضاییه در این نشست حضور یافت و گزارش هایی را در مورد شرایط حقوق بشر در ایران ارائه کرد.
این گزارشات با اعتراضات شدید فعالان زنان، حقوق بشر و مدنی ایرانی و خارجی حاضر در نشست ژنو روبرو شد.
گزارشی که از سوی جمهوری اسلامی ایران ارائه شده بود از وضعیت حقوق بشر چهره ای مناسب و متناسب با قوانین جمهوری اسلامی ایران نشان می داد. در پایان این نشست، پنجاه و شش کشور حاضر بیانیۀ اعتراض آمیزی را در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران خواندند و در این بیانیۀ اعتراضی، شکنجه و فشار بر روزنامه نگاران و زندانیان سیاسی و عادی مورد توجۀ امضا کنندگان این بیانیه قرار گرفت.
حضور فعالان زنان و مدافعان حقوق بشر و گزارشاتی که در جلسات مختلف این نشست ارائه دادند توانست بسیاری از جنبه های گزارش هیات ایرانی را زیر سوال ببرد. شکنجه و سرکوب فعالان سیاسی و محدودیت های رو به گسترش در مقابل مدافعان حقوق بشر از جمله مهمترین جنبه های اعتراضی در این نشست ها بود.
پس از گذشت دو هفته از پایان این نشست، محمد جواد لاریجانی با حضور در سیمای جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرده است بیش از سی مورد از پیشنهاداتی که در این نشست به ایران شده به دلیل مغایرت با قوانین ایران توسط هیات ایرانی رد شده است. یکی از این موارد، اختلافات بر سر شکنجه به دلیل " بی تناسب بودن با قوانین ایران" ذکر شده است.
به گفتۀ دبیر ستاد حقوق بشر قوۀ قضاییۀ ایران، ابزارهایی نظیر " شلاق" در این نشست شکنجه تلقی شده است در حالی که بر طبق قوانین اسلامی ایران، شلاق یک مجازات است و نه شکنجه. وی حتی به قانون اساسی استناد کرده و بر اساس آن شکنجه در ایران را ممنوع دانسته است و نتیجه گیری می کند که بر همین اساس، در ایران مجازات وجود دارد و نه شکنجه.



برگرفته از:  رادیو فرانسه
وارد شده: 3 تیر 1389 - 24 ژوئن 2010

ذیلا توجه شما را به دیدن ویدئوی سخنان لاریجانی در تلویزیون رژیم جلب می کنیم. قسمت اول این ویدئو تبلیغات است که مربوط به منبع بر گرفته می باشد.


بازگشت به صفحه اصلی