.... .... .... .... ....
.

گزارشی کامل از وضعیت شدید امنیتی و محکومیت های سنگین دانشجویان دانشگاه قزوین


به دنبال صدور احکام اخراج، محرومیت از تحصیل ودیگر احکام انضباطی سخت برای جمعی از دانشجویان دانشگاه بین المللی قزوین طی ماه های گذشته، کمپین بین المللی حقوق بشردرایران درمصاحبه ای تفصیلی با یکی از این دانشجویان به جزییات برخوردهای صورت گرفته با فعالان دانشجویی پرداخته است. این دانشجو (که از آوردن نام وی به دلیل مشکلاتی که برای می تواند فراهم کند خودداری می کنیم) از احضاردهها تن به کمیته انضباطی و محرومیت از تحصیل حداقل ۹ تن تنها بعد از خرداد ماه سال جاری و نیز ادامه آزارواذیت دانشجویان با کنترل وتعقیب مدام از سوی نیروهای امنیتی سخن گفته است. این مصاحبه در ادامه می آید:

کمپین: اعتراضات دانشجویی در دانشگاه شما چه زمانی آغاز شد و با چه واکنشی از سوی مسوولین دانشگاه و نیروهای امنیتی مواجه شده است؟
اعتراضات اولیه دانشجویی در جریان تجمعات ۲۵ خردادماه ۸۸ کلید خورد. این تجمع ها منجر به تعلیق امتحانات ترم دوم دانشگاه شد. اما فرارسیدن تابستان، عملاً زمانی برای برخورد باقی نمی گذاشت. از همین رو برخوردها به بازداشت ۴ استاد دانشگاه دکتر رئیسیان، دکتر فضلی، دکتر درویشی و دکتر ایمانیه و نیز ۵ تن از دانشجویان ازجمله پیام حیدرقزوینی، نسیم ریاحی، مجتبی رحیمی، سیاوش رضایی و … محدود شد. شکل گیری اعتراضات بعدی در ادامه ی بازداشت دانشجویان و اساتید حول محور تلاش برای آزادی آنها ادامه پیدا کرد. بازداشت شدگان با قرار وثیقه سنگین که همگی توسط اساتید دلسوز تأمین شده بود رها شدند. در این مقطع یعنی خرداد ماه سال گذشته چندین تجمع نیز در راستای همراهی و همدردی با شهدای اعتراضات و خون های به ناحق ریخته شده در این دانشگاه شکل گرفت. با آمدن تابستان ارتباطات دانشجویان، خارج از دانشگاه پی گرفته شد و مجدداً با شروع سال تحصیلی، روند اعتراضات با شدتی که در دانشگاه های بزرگ تهران وجود داشت، در دانشگاه بین المللی امام خمینی و در قالب اعتصاب غذا، تحصن، بزرگداشت، جلسات گفتگوی آزاد و روزه ی سیاسی ادامه پیدا کرد.

کمپین: آخرین اقدامات انجام گرفته برای محدود کردن فعالیت های دانشجویان طی ماه جاری چه بوده است؟
فرهاد فتحی دبیر تشکل اصلاح طلب این دانشگاه هفته گذشته و به اتهام صدور بیانیه در حمایت از دکتر رئیسیان بازداشت و با قرار کفالت آزاد شد. او پیش از ۱۶ آذر نیز در بازداشت وزارت اطلاعات به سر برده بود. حکم تجدید نظر برخی دانشجویان در کمیته انضباطی بررسی و تأیید و کتباً به آنها ابلاغ شد. در ضمن همگی این دانشجویان با حکم دیگری که توسط حراست صادر شده به این دانشگاه ممنوع الورود شده اند. ارسلان ابدی، دانشجوی رشته عمران این دانشگاه که از عاشورای سال ۸۸ تا کنون در زندان اوین به سر می برد نیز پس از برائت از اتهام محاربه در دادگاه بدوی به ریاست قاضی صلواتی به ۹ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده است.همچنین اخبار نگران کننده ای حاکی از احضار تعداد زیادی از دیگر دانشجویان که اکثریت آن ها را دختران تشکیل می دهند به کمیته انضباطی این دانشگاه است.

کمپین: چه دلایلی برای اخراج و احکام تعلیق دانشجویان مطرح می شد؟
حدود ۳۴ نفر به کمیته انضباطی احضار شدند و خبرهای دیگر از لیست ۷۴ نفره ای حکایت داشت که به زودی به کمیته انضباطی احضار می شدند. حراست دانشگاه با مسئولیت رییس پیشین آن، حسین سرداغی، اقدام به دروغ پراکنی های گسترده پیرامون فعالین دانشجویی نموده و اخبار دروغی مبنی بر ارتباط دانشجویان با بیگانگان، دریافت کمک های نقدی از اسراییل، امریکا و انگلیس توسط فعالین دانشجویی که تعداد قابل توجهی از آنان عضو شورای مرکزی تشکل اصلاح طلب دانشگاه بین المللی امام خمینی بودند ترویج می کرد.

کمپین: نحوه احضارها و اتهاماتی که طرح می شود چیست؟
در شهریورماه فعالین دانشجویی به شکل گسترده ای به ستادخبری اطلاعات قزوین احضار شده و تحت بازجویی های طولانی قرار گرفتند. این برخوردها در مهرماه و پس از آن نیز ادامه یافت. تهدید و گاه تطمیع دانشجویان از سوی نهادهای امنیتی از یک سو و برخوردهای برخوردهای زشت و زننده حراست دانشگاه از قبیل تماس با خانواده دانشجویان به ویژه خانواده دختران دانشجو و به کارگیری ادبیات تهدید و توهین آمیز در این تماس ها، محرومیت ۷۴ نفر از دانشجویان دختر و پسر از خوابگاه و حتی ممنوع الورود کردن تعداد قابل توجهی از آنان به خوابگاه های دانشجویی به همراه احضارهای گسترده و تفهیم اتهاماتی از قبیل ایجاد بلوا و آشوب، برهم زدن نظم عمومی دانشگاه، شرکت در اغتشاشات دانشجویی و … فضای امنیتی و پلیسی سیاهی را بر دانشگاه حاکم می ساخت.

کمپین: صدور این احکام و وارد آوردن اتهامات چه تاثیری بر فضای دانشگاه برجا گذاشت؟
به رغم وجود این فضای مسموم، دانشجویان که شاهد برخوردهای وحشیانه ی مسئولان دانشگاه و حتی همکاری آنان با نیروهای اطلاعاتی، تردد تعداد قابل توجهی از لباس شخصی ها در محیط دانشگاه و محرومیت دوستانشان از امکانات رفاهی همچون خوابگاه بودند، گسترده تر از گذشته در تجمعات اعتراضی شرکت کرده و از هر فرصتی به منظور نشان دادن اعتراض خود استفاده می کردند.
صدور اولین حکم ها توانست تا قدری فضای دانشگاه را به سمت سکوت و اختناق بکشاند. احکام بدوی کمیته انضباطی با تعداد قابل توجهی حکم اخراج و تعلیق های طولانی مدت۳ و۴ ترم در اواخر ترم اول تحصیلی پاسخی بود که مسئولان دانشگاه به اعتراضات مسالمت آمیز دانشجویان دادند. از سویی تلاش دانشجویان مستقل آزادی خواه و شورای مرکزی تشکل اصلاح طلب برای اخذ مجوز برگزاری برنامه های گوناگون با بی توجهی عمده مسئولان روبرو می شد و در مقابل تشکل های شبه دانشجویی چون بسیج، انجمن اسلامی طیف شیراز و جامعه اسلامی که هر ۳ با یک خط فکری مشخص و نزدیک به حکومت در این دانشگاه به فعالیت مشغولند، به سادگی و با در اختیار داشتن امکانات فراوان اقدام به برگزاری برنامه هایی در روز ۱۳ آبان و مناسبت های دیگر، مناظره، گفتگو، سخنرانی های مختلفی را سامان می دادند اما دانشجویان سبز تهدید عمده ای برای این دست برنامه ها به حساب می آمدند.

زمینه خبرواطلاعات تکمیلی:
دانشجویان دانشگاه بین المللی قزوین درچندین برنامه سخنرانی که در آن چهره های سیاسی نزدیک به دولت حاضر بودند از حمله حمیدرسایی و یا مناظره صفارهرندی ومصطفی کواکبیان با اعتراض در جلسه های یاد شده با احضار و اخذ اخطار کتبی از سوی مسئولین حراست وماموران امنیتی مواجه شده اند. پس از حضور رسایی در دانشگاه بین المللی قزوین که طی آن بسیاری از دانشجویان درجلسه به سخنران پشت کرده بوند پس از این تعداد دیگری از جمله ملیکا امین تولکی، محمدرضا آقایاری، حامد هنرخواه و مهشاد مرتضوی نیز به اداره اطلاعات استان قزوین احضار شدند.
روز ۱۳ آبان درجریان برنامه سخنرانی سردار علیرضا افشار معاون وزیر کشور دولت نهم دردانشگاه، این جلسه توسط دانشجویان معترض برهم زده شد و از سخنرانی افشار با شعرهایی نظیر «قاتل برو بیرون» ممانعت به عمل آمد. دانشجوی یادشده به کمپین گفت که سرپرست دانشگاه دکتر آل بویه افشار پس از این برخورد، شکایتی را به استانداری قزوین فرستاده و از استاندار می خواهد به وضعیت این دانشگاه رسیدگی کند. استاندار نیز با اداره اطلاعات رایزنی کرده و تیم ویژه ایی را مأمور رسیدگی به فعالیت های دانشجویی در این دانشگاه کرد.از این زمان حراست دانشگاه به صورت آشکار همکاری خود را با نیروهای امنیتی و اطلاعاتی آغاز کرد که به دنبال آن ۳ دانشجوی این دانشگاه به نام های پیام حیدرقزوینی، سعید سکاکایان و فرهاد فتحی در سوم آذرماه برای بازجویی چند ساعته به ستاد خبری اطلاعات احضار شدند اما این احضار منجر به بازداشت ایشان به مدت ۴ روز گردید که پس از این مدت هر سه این دانشجویان با قرار کفالت آزاد شدند.
مدتی بعد نیز فرزام معینی هنگام خروج از دانشگاه توسط نیروهای امنیتی و با همکاری مسئولین حراست این دانشگاه بازداشت شد و وی نیز به مدت ۱۰ روز در بازداشت اطلاعات به سر برد و در نهایت وی نیز با قرار کفالت آزاد شد. از جمله همکاری های حراست دانشگاه به این نکات می توان اشاره کرد که در بازجویی های اداره اطلاعات پرونده تحصیلی دانشجویان و عکس هایی که توسط نیروهای حراست از تجمعات دانشجویان گرفته شده بود در اختیار بازجو قرار گرفت.
اسامی دانشجویان دانشگاه بین المللی قزوین که طی ماه های گذشته با حکم کمیته انضباطی از تحصیل محروم شده اند به شرح زیر است:
۱- حامد هنرخواه؛ دانشجوی ترم آخر رشته روانشناسی، درحالی با حکم اخراج کمیته تجدیدنظر دانشگاه مواجه شد که تنها چند واحد تا پایان تحصیلات او باقی مانده بود.
۲- پیام حیدر قزوینی، مسئول شاخه دانشجویی ستاد مهدی کروبی و دبیر سابق تشکل اصلاح طلب دانشگاه، به اخراج و سه سال محرومیت از تحصیل در کلیه دانشگاه ها محکوم شد. او ترم پیش نیز به دوترم تعلیق با احتساب در سنوات محکوم شده بود و در ۲۶ خرداد و ۱۶ آذر گذشته نیز بازداشت شده بود. با توجه به حکم انضباطی صادرشده و اتمام سنوات تحصیلی این دانشجو عملا از تحصیل محروم و اخراج شده است.
۳- فرزام معینی، دانشجوی ترم آخر رشته حقوق که ترم گذشته توسط کمیته انضباطی با حکم اخراج و سه سال محرومیت از تحصیل در کلیه دانشگاه ها مواجه شده بود با حکم قطعی دوترم تعلیق از تحصیل و با احتساب در سنوات از ادامه تحصیل منع و اخراج شد. او نیز در ۱۶ آذرماه سال گذشته بازداشت شده بود.
۴- فرشید آذرنیوش، دانشجوی آخر رشته حقوق که با حکم بدوی اخراج از دانشگاه مواجه بود در کمیته تجدیدنظر به دو ترم تعلیق از تحصیل و در عمل با توجه به اتمام سنوات تحصیلی اخراج شده است.
۵- سعید سکاکیان، دانشجوی رشته حسابداری و دبیر واحد سیاسی تشکل اصلاح طلب دانشگاه که در کمیته بدوی انضباطی به ۴ ترم تعلیق از تحصیل محکوم شده بود با حکم قطعی دو ترم و با احتساب سنوات و با توجه به پایان سنوات تحصیلی از دانشگاه اخراج شد. سکاکیان نیز از دیگر دانشجویان بازداشت شده در ۱۶ آذر سال گذشته بوده است.
۶- فرهاد کیاشمشکی، دانشجوی ترم آخر رشته حقوق، به ۴ ترم تعلیق از تحصیل محکوم و اخیرا نیز با حکم قطعی ۲ ترم تعلیق از تحصیل مواجه شد.
۷- محمدرضا آقایاری، دانشجوی رشته ادبیات که درحکم بدوی به ۳ ترم تعلیق از تحصیل محکوم شده بود، با حکم قطعی ۲ ترم تعلیق از تحصیل روبرو شد است.
۸- دانیال کرانیان، دانشجوی ترم آخر رشته حقوق که به حکم بدوی ۳ ترم تعلیق از تحصیل محکوم شده بود، با حکم قطعی ۲ ترم تعلیق از تحصیل روبرو گشته است.
۹- سیدروح الله ترابی، از دانشجویان نخبه این دانشگاه و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته معدن، ترم گذشته به علت حضور در تجمعات دانشجویی با حکم اخراج خویش دانشگاه را ترک کرد.

همچنین کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز گزارش دادند که، ۳۵ دانشجوی دانشگاه بین‌المللی قزوین نیز با احکام «سنگین» از سوی کمیته انظباطی دانشگاه مواجه شده‌اند.
هنوز از جزییات این احکام اطلاعی در دست نیست. این احکام در حالی صادر شده که از خردادماه سال گذشته تعداد زیادی از دانشجویان این دانشگاه، با احکام محرومیت از تحصیل مواجه شده و تعدادی دیگر بازداشت و با حکم‌های سنگین حبس روبه‌رو شده‌اند.
پس از خرداد سال گذشته، چهار تن از اساتید و پنج تن از دانشجویان این دانشگاه بازداشت شدند. به نظر می‌رسد این بازداشت‌ها به دلیل تجمع‌های اعتراضی دانشجویان در پی انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته و کشته‌شدن معترضین صورت گرفته باشد.
ارسلان ابدی، دانشجوی رشته عمران این دانشگاه که از عاشورای سال ۸۸ تا کنون در زندان اوین به سر می‌برد نیز پس از برائت از اتهام محاربه در دادگاه بدوی به ریاست قاضی صلواتی به ۹ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد. فرهاد فتحی، دبیر تشکل اصلاح‌طلب این دانشگاه نیز در آستانه ۲۲ خرداد بازداشت و با قرار کفالت آزاد شد. لازم به ذکر است پیش‌تر، با تشکل اصلاح‌طلب این دانشگاه برخورد شده بود.
۳۵ حکم انظباطی جدید برای دانشجویان این دانشگاه، در حالی صادر شده که به تازگی ۳۴ تن از دانشجویان به کمیته انظباطی احضار شده بودند. اسامی برخی از دانشجویان این دانشگاه که در یک سال گذشته، با حکم کمیته انظباطی روبرو و از تحصیل محروم شده‌اند به این شرح است: حامد هنرخواه، پیام حیدر قزوینی، فرزام معینی، فرشید آذرنیوش، سعید سکاکیان، فرهاد کیاشمشکی، محمدرضا آقایاری، دانیال کرانیان و سید روح‌الله ترابی.

منبع: دانشجو نیوز
وارد شده: 3 تیر 1389 - 24 ژوئن 2010