.... .... .... .... ....
.

حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی موقتاً متوقف شد


رئیس دادگستری آذربایجان شرقی گفت که به دستور رئیس قوۀ قضائیه ایران آیت الله صادق لاریجانی حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی متوقف شده و فعلاً اجرا نخواهد شد.
رئیس دادگستری آذربایجان شرقی گفت که به دستور رئیس قوۀ قضائیه ایران آیت الله صادق لاریجانی حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی متوقف شده و فعلاً اجرا نخواهد شد. با این حال، رئیس دادگستری آذربایجان شرقی تأکید کرد که حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی قابل اجرا است و هر زمان رئیس قوۀ قضائیه مصلحت بداند، "حکم اعدام سکینه محمدی قابل اجرا خواهد بود". همزمان با کارزار بین المللی برای جلوگیری از اجرای حکم سنگسار خانم سکینه محمدی آشتیانی، رئیس دفتر حقوق بشر قوۀ قضائیه ایران گفته بود که این نهاد سرگرم بازبینی حُکم است.
خانم محمدی آشتیانی به خاطر داشتن رابطۀ جنسی آزاد توسط دادگاه اسلامی به 90 ضربه تازیانه و مجازات سنگسار محکوم شده است. حکم تازیانه در مورد وی اجرا شده است، ولی محمد جواد لاریجانی، رئیس دفتر حقوق بشر قوۀ قضائیۀ ایران گفته بود که رئیس این قوه که برادر وی آیت الله صادق لاریجانی است معتقد است که به جای سنگسار از مجازات های جایگزین استفاده شود.
پیشتر سفیر جمهوری اسلامی در انگلستان با انتشار بیانیه ای اعلام کرده بود که خانم محمدی آشتیانی سنگسار نخواهد شد. با این حال، بیانیه تصریح نکرده بود که آیا حکم مرگ در مورد سکینه محمدی آشتیانی به طرق دیگر اجرا خواهد شد یا نه. خود متهم، سکینه محمدی آشتیانی، گفته است که در اثر فشار در زندان به عمل "زنا" اعتراف کرده است.
حکم سنگسار خانم محمدی آشتیانی واکنش جهانی به ویژه واکنش دولت های آمریکا و انگلستان را برانگیخت. دولت واشنگتن اعتراض خود را علیه این حکم اعلام کرد و وزیر خارجۀ انگلستان ضمن "قرون وسطایی" خواندن مجازات سنگسار تأکید نمود که اجرای این حکم تنها "انزجار و تنفر جهانی را برخواهد انگیخت". وزارت خارجۀ آمریکا نیز حکم سنگسار خانم سکینه محمدی آشتیانی را اقدامی "وحشیانه و تنفرآمیز" توصیف کرده است.
وزیر خارجۀ فرانسه، برنار کوشنر، از مقامات ایران خواسته است که طوری عمل کنند که حس انساندوستی بر خشونت و انتقامجویی برتری یابد. رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، خانم کاترین آشتون، نیز با اشاره به اظهارات مقامات قضایی ایران گفته بود که اتحادیه اروپا بسیار خرسند خواهد شد، در صورتی که مقامات ایران از اجرای حکم سنسگار خانم محمدی آشتیانی صرف نظر کنند.
فرزندان سکینه محمدی آشتیانی که با به راه انداختن کارزاری جهانی خواستار آزادی مادرشان شده اند ابراز امیدواری کردند که تلاش هایشان به نتیجه برسد. نشریه تایمز با چاپ نامه ای سرگشاده که به امضای 80 شخصیت شناخته شدۀ جهانی رسیده خواستار جلوگیری از اجرای حکم خانم سکینه محمدی آشتیانی شده اند. رابرت دو نییرو، رابرت ردفورد، ژولیت بینوش و برنارد هانری له وی از جمله امضاکنندگان این نامه هستند. به گفتۀ سازمان عفو بین الملل هشت زن و سه مرد دیگر در خطر اجرای حکم سنگسار در ایران هستند.
فرزندان سکینه محمدی آشتیانی که با به راه انداختن کارزاری جهانی خواستار آزادی مادرشان شده اند ابراز امیدواری می کنند که تلاش هایشان به نتیجه برسد. نشریه تایمز با چاپ نامه ای سرگشاده که به امضای 80 شخصیت شناخته شدۀ جهانی رسیده خواستار جلوگیری از اجرای حکم خانم سکینه محمدی آشتیانی شده اند. رابرت دو نییرو، رابرت ردفورد، ژولیت بینوش و برنارد هانری له وی از جمله امضاکنندگان این نامه هستند. به گفتۀ سازمان عفو بین الملل هشت زن و سه مرد دیگر در خطر اجرای حکم سنگسار در ایران هستند.

رادیو فرانسه
وارد شده: 21 تیر 1389 - 12 ژوئیه 2010