.... .... .... .... ....
.

پیام احمد صدرحاج‌ سیدجوادی به فعالان سیاسی خارج از کشور



                                                    

دکتر احمد صدرحاج سیدجوادی، کهنسال‌ترین کنشگر سیاسی امروز ایران، در نامه‌ای سرگشاده به کنشگران سیاسی مقیم خارج، خواهان کنارنهادن اختلافات، و توجه به منافع ملی و ترجیح دادن اشتراکات بر افتراقات شد.
متن کامل نامه‌ی مشفقانه و نصیحت‌گرانه‌ی این مبارز دیرپای ملی ایران به شرح زیر است:

بسمه تعالی
هموطنان گرامی و آزاده‌ی خارج از کشور

سلامی چو بوی خوش آشنایی
بر آن جمع آزرده از ناروائی
گرفتند و بستند ما را
خدایا تو دانی و زهد ریائی

ای جمع گرامی خارج از وطن عزیز!
فکر نکنید که ما در داخل کشور ایران از رنج‌ها و ناراحتی‌ها و سختی‌های شما در خارج از کشور، فارغ و بی‌خیال هستیم؛ نه واقعا" چنین نیست. ما پیوسته فکر می‌کنیم که آن همه فشارها و سرگشتگی و دربدری‌ها، چندین برابر مسائلی است که در داخله تحمل می‌گردد. ولی یک تفاوت آشکار و مستحسن میان ما و شما وجود دارد، و آن این‌که در داخله افرادی وجود دارند که مثلا" با برخی وجوه اجتماع و جنبش سبز موافق و همراه نیستند ولی با دیدن این هم‌بستگی و ایثار و همت والای جوانان و زنان و مردان حق‌طلب کشور، سکوت کرده و مخالفتی نه با جمع و نه با گروه خاص، لااقل به‌ظاهر، نداشته و ندارند. ولی برخی از شما، از حمله و ایراد به داخل و به دیگر فعالان سیاسی وطن‌‌دوست و آزادی‌طلب و دموکراسی‌خواه در خارج، در بیانیه‌ها و مصاحبه‌ها و مکتوبات خود، کوتاهی نداشته و ندارند، و بر طبل افتراق می‌کوبند، و این بیت را به‌یاد می‌آورند که
ز نیکی ندانم چه بد دیده‌اند / بدی را به نیکی پسندیده‌اند
و توجه ندارند که این امر موجب خوشحالی عده‌ای و ناراحتی عده‌ی زیاد دیگری می‌گردد.
امید است که این امور ناصواب قطع گردد؛ و منافع جمع و ایران، جای مصالح و مقاصد فردی و گروهی را گیرد. البته انتقاد پذیرفتنی است.

والسلام علیکم
احمد صدر حاج‌سیدجوادی

منبع: میزان خبر
وارد شده: 29 مرداد 1389 - 20 اوت 2010