.... .... .... .... ....
.

چگونگی آغاز و ادامه اعتصاب غذای زندانیان سیاسی


تعدادی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین روز دوشنبه هفته گذشته (نیمه شعبان) در پی توهین های ماموران زندان به آنها و همچنین انتقال شماری از زندانیان به سلول انفرادی دست به اعتصاب غذا زدند.
اعتراض زندانیان سیاسی به مشکلاتی بود که مسولین زندان در هنگام ملاقات آنها با خانواده هایشان به وجود آوردند. در شب همان روز (دوشنبه) گروهی از ماموران گارد ویژه و پلیس ضد شورش با یورش به بند ۳۵۰ زندان اوین ۱۵ زندانی سیاسی این بند را پس از تهدید به اینکه اینجا را برای شما "کهریزک" میکنیم به سلول انفرادی بند ۲۴۰ منتقل میکنند که این رفتارها منجر به اعتصاب غذای ۱۷ زندانی سیاسی این بند میشود.
به نظر میرسد که مسولین اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی فاجعه "کهریزک" که در آن چند زندانی کشته شدند و به تعدادی از زندانیان تجاوز شد، را از افتخارات و نشانه های قدرت خود میداند که مایل به تکرار آن در زندان اوین هستند.
البته شکنجه و رفتارهای غیرانسانی با زندانیان سیاسی در جمهوری اسلامی پدیده جدیدی نیست به طوریکه به گفته بسیاری از زندانیان سیاسی سابق و فعالین حقوق بشر، این گونه رفتارها از دهه اول پیروزی انقلاب تا به امروز وجود داشته است.
مرحوم آیت‌ الله منتظری نیز در دهه ۶۰ در مورد وضعیت زندان های جمهوری اسلامی در نامه ای به آقای خمینی گفته بود" شنیده شد فرموده اید فلانی مرا شاه و اطلاعات مرا ساواک شاه فرض کرده است. البته حضرتعالی را شاه فرض نمی کنم ولی جنایات اطلاعات شما و زندانهای شما روی شاه و ساواک را سفید کرده است. من این جمله را با اطلاع دقیق می گویم."
وارد شده: 17 مرداد 1389