.... .... .... .... ....
.

دیپلمات مستعفی در بلژیک: به خاطر همکاری با نظام پوزش می‌خواهم


خبرگزاری فرانسه
فرزاد فرهنگیان، دیپلمات مستعفی سفارت ایران در بلژیک، می‌گوید به دلیل 30 سال همکاری با نظام جمهوری اسلامی، به خصوص 23 سال همکاری دیپلماتیک، از مردم ایران پوزش می‌خواهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای فرهنگیان در مصاحبه مطبوعاتی که روز سه‌شنبه 23 شهریور در اسلو برگزار شده بود، گفت: «اعتراض به وضعیت موجود حتی در میان مقام‌های جمهوری اسلامی نیز همچون مردم عادی وجود دارد. حتی در میان روحانیون نیز عده‌ زیادی هستند که نسبت به نتایج انخابات ریاست جمهوری سال گذشته معترض هستند.»
او گفت: «اطلاع دارم برخی از مقامات رده بالای سپاه پاسداران در صدد پیوستن به جنبش سبز مردم ایران برآمده‌اند.»

آقای فرهنگیان سومین دیپلمات ایرانی است که استعفا کرده و به جنبش سبز پیوسته است. او قصد دارد به کشور نروژ اعلام پناهندگی سیاسی کند.

این دیپلمات مستعفی علت استعفای خود را خشم خود از سرکوب مخالفان در یک سال گذشته اعلام کرده است و تاکید دارد که به مخالفان سیاسی محمود احمدی‌نژاد پیوسته است.

به گزارش لس آنجلس تایمز، آریلد هاملن، وکیل نروژی آقای فرهنگیان می‌گوید که او اکنون از سوی دولت نروژ تحت حمایت قرار گرفته است.

به گفته این وکیل نروژی، آقای فرهنگیان اخیرا به دلیل انتقاداتش به سیاست‌های جمهوری اسلامی در جمعی دیپلماتیک که از تهران به بروکسل سفر کرده بود، تحت فشار قرار گرفت و این امر موجب شد تا تصمیم قاطع‌تری برای استعفا از سمت خود بگیرد.

آقای فرهنگیان پس از محمدرضا حیدری، کنسول سابق ایران در نروژ و حسین علیزاده، رایزن سوم سفارت ایران در فنلاند، سومین دیپلمات ایرانی است که پس از انتخابات خرداد 88 و اعتراضات مردمی به نتایج این انتخابات از سمت خود کناره گیری کرده و به کمپین «سفارت سبز» پیوسته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این دیپلمات 46 ساله پس از استعفا از سفارت ایران در بروکسل به محمدرضا حیدری، کنسول مستعفی سفارت ایران در نروژ پیوسته است.

محمدرضا حیدری، کنسول سابق سفارت ایران در نروژ بود که زمستان سال گذشته در اعتراض به رفتار جمهوری اسلامی با شهروندان معترض به نتایج انتخابات از سمت خود کناره‌گیری و به دولت نروژ اعلام پناهندگی کرد.

حسین علیزاده، رایزن سوم سفارت ایران در فنلاند، نیز دومین دیپلمات بلند پایه ایرانی بود که چهار روز پیش از سمت خود کناره‌گیری کرد.

آقای علیزاده پس از پیوستن به معترضان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرده بود که «من دیگر خود را دیپلماتی نمی‌دانم که در کنار حکومتی خشن ایستاده است. من از این به بعد یک مخالف سیاسی به شمار می‌آیم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کریم سجاد‌پور، تحلیل‌گر بنیاد بین‌المللی صلح مارگنی در واشنگتن دی سی اعتقاد دارد که کناره‌گیری دیپلمات‌های ایرانی از سمت خود به منزله شکل‌گیری اعتراضی گسترده نسبت به نظام جهوری اسلامی است.

آقای سجاد‌پور می‌گوید: در میان دیپلمات‌های وزارت خارجه عدم تمایل برای ادامه همکاری با دولت ایران موج می‌زند اما عملی کردن چنین تصمیمی برای آنها بسیار دشوار است چرا که این افراد چنانچه کار خود را ترک کرده و از سوی دولت‌ کشورهایی که در آن سکونت دارند مورد حمایت قرار نگرفته و قادر به دریافت پناهندگی نباشند، با مشکلات جدی معیشتی مواجه خواهند شد.

23 شهریور 1389