.... .... .... .... ....
.

انفجار اسرارآمیز در یک پایگاه مخفی ایران

روزنامه فرانسوی فیگارو

 
آدريان جالمس،نويسنده و روزنامه نگار بخش خارجی و تحليلگر مسائل نظامی روزنامه فيگارو که جهت پوشش حضوری و فعال خبرهای مربوط به بزرگترين جنگهای سالهای اخيرهمچون جنگ افغانستان در سال ۲۰۰۱، جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ و جنگ ۳۳ روزه لبنان در سال ۲۰۰۶ برنده دو جايزه معتبر و جهانی در عرصه روزنامه نگاری يعنی جوايز (Albert Londres) و (Bayeux) شده است، در شماره ۲۲ اکتبر روزنامه صبح فرانسه، فيگارو به افشای جزئيات بيشتری از سلسله انفجارات پايگاه نظامی “امام علی” در خرم آباد و احتمال نقش داشتن سازمان اطلاعاتی اسرائيل، موساد پرداخته است.

آدريان جالمس در آغاز با يادآوری اينکه در ماه های اخير برنامه های هسته ای و نظامی جمهوری اسلامی ايران با مشکلات و حوادث بسياری روبرو شده اند. حوادثی همچون ناپديد شدن و يا کشته شدن دانشمندان و پژوهشگران فعال در برنامه های هسته ای و نظامی ، مشکلات فنی و همچنين رخنه و نفوذ ويروس رايانه ای اسرار آميز به قلب سيستم های کامپيوتری مراکز هسته ای و بسياری حوادث ديگر، مينويسد، بدين ترتيب با مرور تمام اين وقايع ،بدون شک ميتوان گفت که برنامه های هسته ای و نظامی ايران بر حسب اتفاق ،دچار مشکل نميشوند.

نويسنده فيگارو در همين زمينه مينويسد، سه انفجاری که روز ۱۲ اکتبر در يک پايگاه مخفی موشکی سپاه پاسداران رخ داده است ،آخرين حادثه ای است که به دنبال ليست بلندی از حوادث ديگر در ايران به وقوع پيوسته که همگی وجه مشترکی دارند و آن هم “ضربه وارد کردن به نقاط استراتژيک نظامی و همچنين برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ايران است.

آدريان جالمس در ادامه ضمن اشاره به انفجارهای اخير، که در پايگاهی با نام”امام علی” در نزديکی خرم آباد واقع در استان لرستان رخ داده است مينويسد،پايگاه نظامی امام علی، پايگاهی زيرزمينی است که در واقع ،مرکز اصلی شليک و پرتاب موشک های شهاب ۳ به حساب ميآيد.

اين پايگاه مخفی زيرزمينی از تونل های طويلی تشکيل شده که زير رشته کوه های زاگرس ساخته شده اند تا موشکها در حساس ترين مرحله از پروسه پرتابشان ، يعنی لحظاتی قبل از شليک شدن و هنگامی که در حال سوخت گيری هستند در برابر حملات هوايی احتمالی، در امنيت نسبی قرار گيرند.

فيگارو مينويسد، پايگاه نظامی امام علی با در نظر گرفتن موقيعت جغرافيايی خود همچون واقع شدن در زمين های ناهموار، نزديکی به مرزهای غربی و عدم دسترسی افراد معمولی به آن ، پايگاهی ايده آلی به حساب ميآيد.اين پايگاه نظامی، تحت فرماندهی گردان “اَلحديد” از سپاه پاسداران است که مسئوليت تسليحات موشکی استراتژيک سپاه را به عهده دارد.

به نوشته فيگارو اين پايگاه مخفی با تعداد زيادی پدافند هوايی و موشک های “سام” احاطه شده و مورد حفاظت قرار گرفته است. البته لازم به يادآوری است که اين پايگاه نظامی در تيرس کامل موشک های اسرائيل و پايگاه های نظامی ايالات متحده در خاک عراق قرار گرفته است.بنا به گفته کارشناسان، موشک های شهاب ۳ طوری طراحی شده اند که بتوانند همزمان چند کلاهک انفجاری را برای هدف های مختلف حمل کرده و احتمالا حمل کلاهک هسته ای را هم انجام دهند.

حال به نوشته فيگارو، پايگاه اينترنتی “مناپرس” خبری منتشر کرده است که حاکی از وقوع يک سری انفجارات ديگر در پايگاه نظامی امام علی بوده، انفجارهايی که توسط سکنه روستاهای اطراف اين پايگاه شنيده شده و حتی آنها گمان کرده اند که هواپيماهای اسرائيلی به اين پايگاه نظامی حمله کرده اند.فيگارو مينويسد، مقامات جمهوری اسلامی احتمال هرگونه عمليات مخفی عليه اين پايگاه را تکذيب کرده و اظهار داشته اند که انفجارها به دنبال يک آتش سوزی در يکی از انبارهای مهمات رخ داده است .در اين ميان آمار ارقام دولتی از ۱۸ کشته و دهها زخمی ياد ميکنند که بدون شک اين آمار سنگين تر از آنچه که اعلام شده است ميباشد.

نويسنده فيگارو مينويسد، در اين زمينه مسئوليت سازمان ضد جاسوسی اسرائيل،موساد مطرح است در حالی که برخی ناظران حتی از يک حمله هوايی و آزمايشی اسرائيل سخن به ميان آورده اند.ولی طبق معمول، در اين جنگ مخفيانه ميان جمهوری اسلامی و اسرائيل، هيچ يک، مسئوليت يا اتهامی را بيان نکرده اند .آدريان جالمس در پايان مينويسد، به هر حال اين سری از انفجارات در يکی از سری ترين و امن ترين پايگاه های جمهوری اسلامی، ضربۀ بزرگی به دولت تهران وارد کرده است و دليل آن هرچه باشد ، امکانات واکنشی دوربرد جمهوری اسلامی را در برابر حملات احتمالی به پايگاه های هسته ای خود به مقدار بسياری تضعيف کرده است.

منبع : روزنامه فیگارو
برگرفته از: بابیلونسکای بلاگ
وارد شده: 25 اکتبر 2010