.... .... .... .... ....
.

چهره واقعی رژیم تهران : سرکوب بی وقفه مطبوعات!

گزارشگران بدون مرز


واکنش جمهوری اسلامی ایران دو روز پس از انتشار نهمین رده بندی آزادی مطبوعات در جهان که در آن در رده ١٧٥ قرار گرفته است، تائید این جایگاه با حمله به خانه و بازداشت محمدرضا مقیسه روزنامه‌نگار و شاهد جنایات انجام شده در طی سال گذشته، و محکوم کردن ژیلا بنی‌یعقوب به یکسال زندان و سی سال ممنوعیت فعالیت مطبوعاتی است.

در ایران سرکوب آزادی مطبوعات ادامه دارد. یک روزنامه‌نگار برای دومین بار در طی یک سال گذشته بازداشت، دو روزنامه‌نگار و همسر روزنامه‌نگاران زندانی به زندان محکوم شده‌اند.

واکنش جمهوری اسلامی ایران دو روز پس از انتشار نهمین رده بندی آزادی مطبوعات در جهان که در آن در رده ١٧٥ قرار گرفته است، تائید این جایگاه با حمله به خانه و بازداشت محمدرضا مقیسه روزنامه‌نگار و شاهد جنایات انجام شده در طی سال گذشته، و محکوم کردن ژیلا بنی‌یعقوب به یکسال زندان و سی سال ممنوعیت فعالیت مطبوعاتی است. این اقدامات نشانگر ادامه سیاست سرکوب بی وقفه و تبعیض‌آمیز علیه مطبوعات در این کشور است.

در تاریخ ٢ آبان محمدرضا مقیسه روزنامه‌نگار و سردبیر مجله بیست ساله‌ها، و عضو کمیته پیگیری امور بازداشت شدگان و آسیب‌دیدگان حوادث پس از انتخابات، در پی حمله ماموران لباس شخصی وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافت. این روزنامه‌نگار برای دومین بار است که در مدت یکسال بازداشت می‌شود. وی در ٢٢ مهر ماه ١٣٨٨ بازداشت و بیش از ١٥٠ روز بسر برن در سلول انفرادی در تاریخ ١١ اسفند ماه با سپردن وثیقه‌ای سنگین تا برگزاری دادگاه تجدیدنظر آزاد شد. محمدرضا مقیسه از سوی شعبه ١٥ دادگاه انقلاب اسلامی به شش سال زندان محکوم شده بود.

در همین تاریخ، حكم يك سال زندان و ٣٠ سال ممنوعیت فعالیت مطبوعاتی ژیلا بنی‌یعقوب، وبلاگ نویس و روزنامه‌نگار از سوی شعبه ٥٤ دادگاه تجديد نظر تهران تاييد شد. در تاریخ ١٨ خرداد این روزنامه‌نگار و مدافع حقوق زنان سوی شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب اسلامی به یک سال زندان و سی سال محرومیت از فعالیت‌های مطبوعاتی محکوم شده بود. ژیلا بنی‌یعقوب و همسرش بهمن احمدی امویی در تاریخ ٣٠ خرداد به همراه ده‌ها روزنامه‌نگار دیگر در تهران و در پی اعتراضات مردمی به انتخاب مجدد محمود احمدی‌نژاد به ریاست جمهوری اسلامی ایران، دستگیر شدند. وی در تاریخ ٢ شهریورماه با سپردن وثیقه آزاد اما بهمن احمدی امویی به پنج سال زندان محکوم و در زندان اوین زندانی است.

در ٢٤ فروردین، وبلاگ "ما روزنامه نگاریم" ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه‌نگار و مدافع حقوق زنان، برنده جایزه ویژه آزادی بیان گزارشگران بدون مرز در ششمین دوره مسابقه بین‌المللی بهترین وبلاگ‌های دویچه‌وله بود.

همچنین مهسا امرآبادی روزنامه‌نگار روزنامه توقیف شده اعتماد ملی در تاریخ ٢٢ مهرماه از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به یکسال زندان محکوم شد. این روزنامه‌نگار دو روز پس از انتخاب مجدد محمود احمدی در انتخابات مورد مناقشه ٢٢ خرداد ٢٠٠٨ بازداشت و تا تاریخ اول مهرماه همان سال در زندان بسر برد و با سپردن ٢٢٠ میلیون تومان وثیقه آزاد شد. مسعود باستانی همسر این روزنامه‌نگار روزنامه فرهیختگان همچنان در زندان رجایی‌شهر بسر می‌برد. وی در تاریخ ١٢ تیرماه ١٣٨٨ بازداشت شد و مرداد ماه همان سال در دادگاه استالینی محاکمه و از سوی شعبه ١٥ دادگاه انقلاب اسلامی به شش سال زندان محکوم شده است.

از سوی دیگر حیدر کریمی روزنامه‌نگار هفته نامه توقیف شده سینا در تاریخ ٢٩ مهر ماه پس از چهار ماه بازداشت با سپردن ٢٢٠ میلیون وثیقه تا برگزاری دادگاه بطور موقت آزاد شد. این روزنامه نگار در ١٩ خرداد در خیابان دستگیر وسپس همراه ماموران به منزلش برده شد و پس از بازرسی منزل زندان خوی منتقل شد.

واردشده: 7 آبان 1389 - 29 اکتبر 2010