.... .... .... .... ....
.

قاضی ترکی مهره جایگزین مرتضوی و حداد

 بازداشت یک دانشجوی دیگر دانشگاه تهران


روز گذشته، شنبه ۲۴ مهرماه، یک دانشجوی دیگر دانشگاه تهران بازداشت شد. این بازداشت به فاصله چهار روز از بازداشت نعیم آقایی دبیر انجمن دانشجویان دموکراسی خواه دانشگاه تهران و در راستای پرونده سازی برای دانشجویان دانشگاه تهران برای تغییر ماهیت و متهمین واقعه حمله به کوی دانشگاه در خرداد ماه سال گذشته، صورت گرفته است.

با بازداشت یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه تهران در روز گذشته، تعداد دانشجویان بازداشت شده این دانشگاه طی چند ماه اخیر به حداقل ۴ تن رسیده است. نام این دانشجوی بازداشت شده بنابر درخواست خانواده وی منتشر نشده است. پیش از این نیز حبیب فرحزادی نایب دبیر سابق "انجمن دانشجویان دموکراسی خواه دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران" روز یازدهم مهرماه توسط نیروهای امنیتی در مقابل دانشگاه بازداشت شد. ایوب نعمتی، دانشجوی محروم از تحصیل دانشکده حقوق و علوم سیاسی و کاوه اکبری، دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز از دیگر دانشجویان بازداشت شده دانشگاه تهران در ارتباط با پرونده کوی، در ماه های اخیر هستند.

علاوه بر این بازداشت ها، طی مدت اخیر تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران مورد بازجویی و بازداشت های کوتاه مدت چند روزه نیز قرار گرفته اند. بنابر اظهارات دانشجویان دانشگاه تهران، بازجویی های صورت گرفته از دانشجویان همراه با فشار و تهدیدهای بسیار و با ماهیت تغییر در پرونده حمله به کوی دانشگاه در سال گذشته، صورت گرفته است.

بازداشت های اخیر صورت گرفته به دستور قاضی ترکی انجام شده است. قاضی غلامحسین ترکی نماینده برادران لاریجانی و بازپرس ویژه دادسرای نظامی در پیگیری فاجعه حمله سال ۸۸ به کوی دانشگاه تهران است. وی در مقاطعی اقدام به احضار گسترده ساکنین کوی دانشگاه بصورت تلفنی و بدون وکیل به سازمان قضائی نیروهای مسلح کرده است.

بنابر اظهارات دانشجویان دانشگاه تهران، قاضی ترکی قصد دارد تا با پرونده سازی برای دانشجویان دانشگاه تهران، تخلفات نیروهای انتظامی و سپاهی کشور در حمله به کوی دانشگاه تهران در شامگاه ۲۴ خرداد ۱۳۸۸ را سرپوش نهاده و دانشجویان را به عنوان مقصرین آن واقعه معرفی کند.

بنابر گفته های دانشجویان دانشگاه تهران به، فعالین دانشجویی این دانشگاه و خانواده‌هایشان همچنان مورد تهدید قرار می گیرند. همچنین دانشجویان بازداشت شده تحت فشارهای شدید روحی و جسمی برای اعتراف گیری های غیرواقعی قرار دارند. دانشجویان معتقدند قاضی ترکی و بازجویان پرونده حمله به کوی دانشگاه تهران قصد دارند تا با فشار بر دانشجویان بازداشت شده، از آنان اعتراف های جعلی بر علیه خودشان و یا دیگر دانشجویان اخذ کنند تا ماهیت و واقعیت واقعه حمله به کوی دانشگاه کاملاً تغییر یابد.

حمله نیروهای نظامی به کوی دانشگاه تهران در سال ۸۸ واقعه‌ای بود که پیش از در آن سال ٧٨ نیز اتفاق افتاده بود. پس از هر دو این واقعه، آیت الله خامنه ای و دیگر مسئولین کشور حمله به دانشجویان را به شدت محکوم کرده و خواستار شناسایی و برخورد با حمله کنندگان شدند، اما هیچ گاه هیچ یک از نیروهای نظامی و امنیتی کشور در این مورد بازخواست نشدند.

سال گذشته فیلمی نیز از همکاری نیروهای انتظامی کشور با نیروهای امنیتی لباس شخصی در حمله به کوی دانشگاه و ضرب و شتم دانشجویان پخش شد. در آن فیلم دانشجویان در کف محوطه کوی دانشگاه بر روی زمین خوابانده شده و مورد توهین و ضرب و شتم قرار می گرفتند. اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی آن فیلم را تأیید کرد اما مدعی شد که بر روی فیلم «به ضرر پلیس» صداگذاری شده است. همچنین سال گذشته پس از محکومیت حمله به کوی دانشگاه از سوی مسئولین کشور، نیروی انتظامی مدعی شد که به درخواست فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه وارد محوطه دانشگاه شده است اما این ادعا به شدت از سوی فرهاد رهبر رد شد.

اکنون با‌گذشت نزدیک به یک سال ونیم از حمله به کوی دانشگاه تهران، قاضی ترکی نماینده پیگیری آن واقعه و سرپوش نهادن بر تخلفات نیروهای امنیتی کشور و تبدیل دانشجویان به متهمین پرونده، شده است.

در سالهای گذشته قاضی مرتضوی و قاضی حداد، مسئولیت هماهنگی با وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران در پرونده سازی و فشار بر دانشجویان را بر عهده داشتند. همچنین در مقاطعی قاضی حیدری فر که به عنوان دستیار قاضی حداد مشغول به کار شده بود، شخصاً به عنوان بازجو در زندان نیز حضور می یافت. اما پس از فجایع صورت گرفته در بازداشتگاه کهریزک و و برکناری این ٣ قاضی، مرتضوی، حداد و حیدری فر اکنون قاضی ترکی مسئولیت پرونده سازی برای فعالین دانشجویی را بر عهده گرفته است.

لازم به یادآوری است تخلفات متعدد قاضی مرتضوی و قاضی حداد طی سالهای گذشته بارها توسط دانشجویان گزارش شد اما حمایت وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران از مرتضوی، حداد و حیدری فر مانع از رسیدگی به تخلفات آنان شد. در نهایت فاش شدن جنایات صورت گرفته در بازداشتگاه کهریزک و قربانی شدن فرزند یکی از مسئولین کشور در آن بازداشتگاه، باعث شد تا مرتضوی، حداد و حیدری فر تا حدی مورد توبیخ قرار گیرند.

منبع: دانشجو نیوز
يكشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۸۹