.... .... .... .... ....
.

تنبیه فعالان دانشجویی با انفرادی و تبعید

دویچه وله
17 اکتبر 2010 

دو تن از دانشجویان عضو "شورای دفاع از حق تحصیل"، احکام سنگینی با اتهام‌های امنیتی دریافت کرده و زیر فشار قرار دارند. مهدی خدایی به هفت سال و ضیا‌ء نبوی به ده سال زندان محکوم شده‌اند. نبوی متهم به همکاری با مجاهدین است.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، مهدی خدایی، دبیر پیشین انجمن اسلامی دانشگاه آزاد شهر ری را به ۴ سال حبس محکوم کرده است. این دانشجوی محروم از تحصیل، پرونده‌ی دیگری از تیرماه سال ۸۷ در دستگاه قضایی داشته که رسیدگی به آن با صدور سه سال حبس همراه بوده است.

مهدی خدایی ۲۶ ساله و دانشجوی رشته مهندسی کشاورزی است. او به دلیل فعالیت‌های دانشجویی و عضویت در "شورای دفاع از حق تحصیل" پیش‌تر دو ترم محرومیت از تحصیل دریافت کرده بود. مهدی خدایی در ۱۱ اسفند سال ۸۸ دستگیر شده و در بند دو الف زندان اوین نگاهداری می‌شود. کنترل این بند، در دست سپاه پاسداران است.

سلمان سیما، دانشجوی پیشین دانشگاه آزاد شهر ری، در باره مهدی خدایی می‌گوید: «او الان با یک متهم مالی در سلولی دو نفره نگاهداری می‌شود. وقتی من برای بار سوم در خرداد سال ۸۹ دستگیر شدم، بازجوها به من گفتند که "یوزر پسورد" مهدی دست توست و باید آن را به ما بدهی. اینجا متوجه شدم که او چقدر مقاومت کرده است.»

سلمان سیما اشاره می‌کند که خانواده مهدی خدایی به دلیل آن که فرزندی سپاهی دارند، از خبررسانی در باره شرایط او می‌پرهیزند و نسبت به حکم صادر شده یا شرایط او، اعتراضی در خور نمی‌کنند.

مهدی خدایی در زمان دستگیری، در حال گذراندن دوران مرخصی سربازی خود بوده است. وی هفته گذشته، پس از دو ماه بی‌خبری توانسته ملاقاتی کوتاه با خانواده خود داشته باشد.

ضیاء نبوی در زندان اهواز
ضیاء نبوی، دانشجوی رشته شیمی دانشگاه نوشیروانی بابل، محکوم به ده سال حبس در زندان کارون اهواز شده و شرایط نامناسبی در این زندان دارد.

وی که به دلیل فعالیت‌های مدنی خود از تحصیل محروم شده، از ۲۵ خرداد سال ۸۸ در زندان به سر‌می‌برد. از جمله اتهام‌های وی، همکاری با سازمان مجاهدین خلق است.

بیشتر اعضای "شورای دفاع از حق تحصیل" دستگیر شده و با اتهام یاد شده روبرو هستند. شیوا نظرآهاری، مجید دری، ضیاء نبوی، امیرحسین فتوحی، مهدیه گلرو و سلمان سیما از جمله اعضای این شورا بوده‌اند. امیرحسین فتوحی، دانشجوی اخراجی رشته پزشکی، در گفتگو با دویچه‌وله می‌گوید: «به خانم نسرین ستوده که وکیل ضیا نبوی است ، گفته بودند از وزارت اطلاعات نامه آمده که شورای حق تحصیل با سازمان مجاهدین ارتباط دارد. در حالی که مجاهدین کارهای مربوط به کودکان یا حقوق بشر نمی‌کنند.»

امیر حسین فتوحی از ضرب و شتم شدید ضیاء نبوی در بدو ورود به زندان اهواز می‌گوید و این‌که او را دو روز در سلولی تنبیهی بدون آب و غذا نگاهداشته‌اند. ضیاء نبوی پس از آن به بندی فرستاده شده که زندانیان متهم به جدایی‌طلبی در آن نگاهداری می‌شوند. «ضیاء درتماس تلفنی گفته که با هیچکس نمی‌تواند حرف بزند زیرا آنها زبان‌شان عربی است. گفته که اینجا ۱۳ سال است هواکش و تهویه نداشته و همه جا بوی تعفن می‌دهد. آب شرب وجود ندارد و تا شش ماه دیگر هم برای خوابیدن به او تخت نمی‌‌دهند.»

امیرحسین فتوحی خبر می‌دهد که تنها حق این فعال دانشجویی، هفته‌ای سه دقیقه تماس تلفنی است و او حتی از آمد و رفت در محوطه زندان اهواز نیز منع شده است.

ضیاَء نبوی ۲۶ ساله و دارنده رتبه ممتاز کنکور کارشناسی ارشد رشته شیمی است. وی نخستین فعال دانشجویی است که ناگزیر شده دوران محکومیت خود را خارج از تهران و در تبعید سپری کند.