.... .... .... .... ....
.

مشروعیت برباد رفته

سایت تحول سبز
20 اکتبر 2010

با مقایسه مراسم خاکسپاری مرحوم منتظری که با حضور ملیونی و کاملاً خودجوش مردم ایران برگزار شد و سفر آیت الله خامنه ای که با تبليغات گسترده از یک ماه پیش و صرف صدها میلیون تومان از بیت المال، پخش هدایای مالی و… همراه بود، بايد گفت که شکستي سخت براي رهبري جمهوري اسلامي ايران رقم خورد

فوت آیت الله منتظری نیز مزید بر علت شد تا حضور میلیونی مردم در مراسم خاکسپاری او، پایه های مشروعیت سیدعلی خامنه ای را متزلزل تر کند. با مقایسه مراسم خاکسپاری مرحوم منتظری که با حضور ملیونی کاملاً خودجوش مردم ایران برگزار شد و سفر آیت الله خامنه ای که نیازمند تبلیغات گسترده از یک ماه پیش، صرف صد هامیلیون تومان از بیت المال، پخش هدایای مالی و … بود، نتوانست در مقابل مراسم شکوهمند خاکسپاری مرحوم منتظری عرض اندام نماید و شکستی تلخ را برای رهبری رقم زد.

موضع گیری صریح برخی مراجع تقلید در مقابل شخص آیت الله خامنه ای و یا حداقل دولت و سکوت برخی مراجع دیگر در مقابل حوادث صورت گرفته و عدم حمایت آنها از آیت الله خامنه ای در مقابل این حوادث، رهبری جمهری اسلامی ایران را بر آن داشت که بارها در سخنرانی های بعد از انتخاباتش از افرادی که آنها را خواص بی بصریت می نامید به طور غیرمستقیم استمداد حمایت کند.

منظور او همان روحانیونی بود که تن به حمایت از او در مقابل رخدادهای بعد از کودتای ۲۲ خرداد ندادند.

گذشت زمان وضعیت را برای آیت الله خامنه ای بدتر نیز کرد به طوریکه همان طرفداران چند وقت پیش به مرور زمان و با مشاهده وضعیت بد اقتصادی و برخی انحرافات لب به انتقاد دولت گشودند و این انتقاد جدای از انتقادات مراجع تقلید و علمایی بود که پیش از این نیز منتقد وضعیت حاکم محسوب می شدند.

همه این عوامل دست به هم داد تا رهبری جمهوری اسلامی ایران به فکر بازیابی مشروعیتی بیفتد که هرچه مانده بود نیز در راه احمدی نژاد ا زبین رفته بود.

سفر روز گذشته آیت الله خامنه ای به شهر قم که در راستای این پروژه صورت گرفته بود، برخی سایت ها خبری منتشر کردند که روز گذشته صحتش تایید شد. در آن خبر آمده بود که اعضای بیت رهبری طی چند روز گذشته به بیت مراجع تقلید بزرگ در قم رفته و از آنها خواسته اند که در مراسم استقال از رهبری در قم حضور یابند اما هیچیک از مراجع حاضر به این کار نشده اند. اعضای بیت رهبری با رد درخواستشان از مراجع خواسته بودند که در صورت غیبت در مراسم استقبال از رهبری، برای سخنرانی آقا به صحن حضرت معصومه بیایند اما این درخواست نیز مورد پذیرش قرار نگرفته و تنها یکی دو تن از مراجع پذیرفته اند که در قم به دیدار خامنه ای بروند.

انتشار تصاویر استقبال از رهبری در قم حاکی از حضور تعداد بسیار اندکی در این مراسم برنامه ریزی شده است، خبری که طی چند روز گذشته منتشر شده بود را نیز تایید می کرد چرا که هیچ یک از مراجع تقلید نه برای استقبال و نه برای مراسم سخنرانی، به حضور خامنه ای نرفتند.

اما طبق پیش بینی صورت گرفته هیچ کدام از مراجع برجسته به استقبال آیت الله خامنه ای نرفتند و تنها تعدادی از طلاب و روحانیون در این مراسم حضور داشتند و خبرگزاری فارس عنوان کرد که نمیانده دفتر برخی مراجع در مراسم باشکوه! استقبال از رهبر معظم انقلاب حضور داشتند.

مدت ها برنامه ریزی برای کسب مشروعیت از دست رفته نه تنها نتیجه ای نداد بلکه کار را خراب تر نیز کرد و دوربین های عکاسی سایت آیت الله خامنه ای(khamenei.ir) را نیز ناچار کرد که تمام عکس هایش را از فضای بسته و محدوده چند متری خودرو حامل آیت الله خامنه ای بگیرد.

تصاویری که به خوبی نشان می دهد استقبال از رهبر جمهوری اسلامی ایران بیش از انتظار سرد بوده است و مراجع عظام تقلید نیز نسبت به این حضور بی توجه بوده اند.

البته عصر روز گذشته تنها آیت الله نوری همدانی و آیت الله جوادی آملی به دیدار آیت الله خامنه ای رفتند اما تمام تلاش بیت رهبری و شخص آیت الله خامنه ای برای کسب مشروعیت نشان داد که این مشروعیت نه از دست رفته بلکه بر باد رفته است و دیگر بازگشتنی نیست.

آیت الله خامنه ای در این مراسم که با وجود صرف هزینه های کلان و اعزام نیرو از سراسر کشور و تدابیر شدید امنیتی از مدت ها قبل آغاز شده بود، ناکامی بزرگی کسب کرد، چراکه نه تنها استقبال مردمی بسیار سردی از او شد و با تمام برنامه ریزی ها کمتر از دو سه هزار نفر به استقبال او رفتند، بلکه مراجع تقلید و علمای قم نیز ترجیح دادند در مقابل حضور پر سر و صدای او سکوت اختیار کنند؛ مراجع و نیروهای سازمان یافته و مردمی که خامنه ای به امید آنها به قم سفر کرده بود.

او به واقع ناکام بزرگ این سفر حقیرانه بود که در آن بار دیگر به حوادث سال گذشته اشاره کرد و گفت که فتنه پس از انتخابات، برخلاف انتظار دشمن، بصیرت ملت ایران را بیشتر کرده است.

او همچنین در اظهارنظری دیگر که شباهتی زیاد به سخانان محمود احمدی نژاد داشت، عنوان کرد: تحریم‌های اخیر نیز که با هدف تشدید فشار بر روی مردم و جدا کردن آنها از نظام اسلامی طراحی شده بود، ‌همچنانکه مسئولان و مردم می گفتند و عملاً نیز ثابت شد نتوانست اثر قابل توجهی بر زندگی مردم بر جای بگذارد!

اما آخرین تیر آیت الله خامنه ای برای بازگردادن اندکی از مشروعیت برباد رفته، با این سفر پرهزینه، حاصلی نداشت و رهبری مجبور است با دست خالی به تهران بازگردد و حتی می توان گفت تلاش او برای کسب مشروعیت، نتیجه عکس نیز داد.